Pagina's

dinsdag 26 november 2013

Zie ginds komt.....

......en rijd toch niet stilletjes ons huisje voorbij. Maar mama, moet Sinterklaas dan heel hard bij ons huis rijden? Hij moet toch juist stilletjes zijn?!

Voor de broodjes op de Herfstbazaar maakte ik boordjes met Houmous en Vijgen dadelchutney. De chutney maakte ik zonder recept evenals de houmous. Ze werden heel enthousiast ontvangen en de combinatie was goed gelukt. Ik zal dus proberen de recepten op te schrijven en de goede hoeveelheden er aan te geven, maar meestal doe ik gewoon wat en meet ik het niet af, dus het is een beetje ongeveer.


Een zelf gemaakte zuurdesem boterham met houmous en vijgen dadelchutney.

Recept Vijgen Dadelchutney:

200g gedroogde vijgen
150g gedroogde ontpitte dadels
100g dadelstroop
75-100ml balsamico azijn
1 1/2 tl sambal
100ml water

Snijdt de vijgen en dadels in stukken.
Doe ze in een pan en giet er de balsamico azijn bij en zet het vuur aan.
Wanneer het begint te koken doe je er de dadelstroop bij, daarna de sambal.
Goed roeren tussendoor.
Als het goed is koken je vijgen en dadels een beetje in. Als het te stroperig wordt en de vijgen en dadels zijn nog niet zacht genoeg doe er dan wat water bij.
De chutney moet een zachte en stroperige substantie zijn, dan is hij klaar.
Laat hem wat afkoelen.

Recept voor de Houmous:

2 potten kikkererwten 
3 el tahin
1 tl kruidenzout 
1 tl paprikapoeder
peper naar eigen smaak
1 citroen uit geperst
een flinke scheut olijfolie

Laat de kikkererwten uitlekken.
Doe ze in een kom en voeg de kruiden, het zout, de tahin, het citroensap en de olie toe.
Pureer alles tot het een smeuïg geheel is. 
Ik deed er nog wat extra citroen en olie bij, maar proef eerst voor je dit doet.


Speculaascake met amandelen
's Avonds kreeg ik onverwachts de vraag of mijn ouders even op de koffie mochten komen morgen. Ja hoor zei ik, maar ik heb echt niets in huis en kan nu ook echt niets meer bakken. Totaal uitgeteld van de zieke kindernachten, Herfstbazaar, voorbereidingen voor Sint....
Maar ja dan is het ochtend en speelt iedereen fijn, de pietenboot vaart alwaar over zee (lees de woonkamer), Sint  wandelt met staf en al door het huis om te kijken of er nog lieve kinderen zijn, overal worden de pakjes en pepernoten uitgedeeld; dan ontstaat toch weer de drang om te bakken. Zou een speculaascake kunnen? En voor je het weet ruikt het hele huis naar speculaas en is de Sint en Pieten sfeer helemaal compleet.

Recept:

125g boter
125g oerzoet of kokosbloesemsuiker
3 eieren
1tl kaneel
1 tl piment
1 tl nootmuskaat
1/2 tl gemalen kruidnagel
1/4 tl kardemom
1/2 tl gemberpoeder
300g bloem
1 tl wijnsteenpoeder
100ml melk, rijstmelk of amandelmelk
1 handje geschaafde amandelen
1 handje hele amandelen grof gehakt

Verwarm de oven voor op 180 °C.
Mix de boter met het oerzoet en de eieren.
Voeg de kruiden en de gehakte noten toe en mix ze goed door het botermengsel.
Voeg de bloem en het wijnsteenpoeder toe en roer alles tot een deeg. Voeg voorzichtig de melk toe roer het geheel tot een zacht smeuïg deeg.
Doe het deeg in een ingevette bakvorm en strooi hier de geschaafde amandelen overheen.
Zet de cake in de oven voor ongeveer 20-30 min. 
Hij is gaar als je prikker schoon blijft.

Geniet ervan,
Marilke Jorinde

Geen opmerkingen:

Een reactie posten